Lax i Lainioälven

Publicerat: 15 augusti, 2013 i Uncategorized

Tjenare! Jag kände att det var dags att damma av denna sida, så jag tänkte skriva lite om när jag, min lillebror, min pappa och våran granne bestämde oss för att fiska lite lax.
Det hela började med ett fiskepass i Kalixälven, där vi bara fick någon harr och en liten öring. När vi åkte därifrån så fick jag frågan om jag ville hänga med att fiska lax i Lainioälven. Jag blev genast supertaggad och tog ledigt från jobbet under onsdagen, då vi skulle fiska.
Efter en ganska seg bilfärd och en kort promenad så var vi framme vid älven. Vi skulle fiska av en kort sträcka där det bildades en hyfsat djup pool. Det kändes hett!
Efter 20-30 minuters fiske så hör jag hur farsan skriker till, ett glädjeskrik. Ett laxskrik. Jag börjar springa upp mot honom för att hjälpa till att landa fisken. Efter en hård fight så kunde jag taila laxen.

20130815-113729.jpg
Farsans lax runt 1 meter lång.

Vi fortsätter att fiska och det tar inte länge innan det tar tvärstopp för mig, jag försöker mig på ett lätt mothugg, men då får både klingan och spolen arbeta för fisken drar iväg i all världens väg! Den gör ett hopp och ser väldigt fin ut, efter att den bastanta fisken tungt slår i ytan igen så fortsätter den att ta meter efter meter av lina. Jag bestämmer mig för att följa efter den. Fisken stannar vid ett grundare ställe och jag vet fortfarande inte hur stor den är.

Tankarna rusar omkring bland alla möjliga olika vikter och då ser jag tillslut fisken på nära håll för första gången ser jag att den inte var så stor som jag trodde men ändå en fin fisk. Men sedan till min besvikelse så ser jag att mitt skeddrag sticker upp ur vattnet bakom skallen och jag inser då att den var felkrokad och det var antagligen därför den kändes så sjukt stark.

Lite mindre glad så fortsätter jag att försöka pressa fisken men den står som en sten ca 2 meter från mig och var omöjlig att rubba, den fortsatte så under ett längre tag. Medan jag håller på med den här fisken så hör jag våran granne, Nelson brista ut i ett högt laxtjut. Han hade också på en och då blev det dubbeldrill under en liten stund, innan båda fiskarna ger med sig, nästan samtidigt.

20130816-001153.jpg
Nelsons fisk på ca 3-4 kilo

20130816-001311.jpg Och min lax

De här laxarna togs alltså under en ca 1-1,5 timmars period efter det så dog det ut nästan totalt. Farsan fick en liten öring och vi såg 2-3 ytaktiva laxar. Efter att vi hade klämt i oss någon ostkorv så började vi fiska oss uppåt mot bilen. En riktigt trevlig dag led mot sitt slut.
Jag är direkt revanschsugen på laxarna. Då min, enligt mig, inte räknas eftersom att den var felkrokad. Så det kanske blir ett sista pass efter lax nu under den korta sommarn vi har här uppe!

Skitfiske och ha det bra! // Ralle 🙂

Lämna en kommentar