Ismetespremiär

Publicerat: 27 februari, 2015 i Uncategorized

Dags för mitt första inlägg här på bloggen!

I tisdags var det dags för årets första och antagligen sista ismetepass tillsammans med Rasmus. Tidigt på morgonen åkte vi ut och spenderade halva dagen ute på sjön. Vi började med att bestämma vart vi skulle sätta ut spöna och gick därefter och käkade lite frukost. Det var en relativt seg dag med tanke på hur fisket varit där under tidigare pass som andra lagt där. Med spänning försökte jag hålla koll på alla vippor samtidigt för att inte missa ett fäll, och efter en bra stund plingade det i första vippan. Med förtjusta steg gled jag över isen som var snorhal och hade en mängd vatten på sig, skräckblandad förtjusning måste jag erkänna. En liten 1kg gädda var det som var första fisken upp! Därefter hade vi under dagen 14 fäll där 8 gäddor fick se ovansidan av isen. De flesta var av mindre storlek, men tillslut fick jag upp min största gädda på 3.9kg och dagens största gäddan fick Rasmus upp på stabila 6.5kg!Ismete var riktigt kul och det kommer bli någonting som jag kommer lägga mer tid på till nästa vinter utan tvekan! //Rebecka

Spinn premiär och cityfiske

Publicerat: 26 februari, 2015 i Uncategorized

Första helgen på lovet planerade jag och Leo in ett spinnpass efter gädda. Jag rullade igenom värmlandsskogarna hem till Leo i Gävle. Vi tog oss en kopp kaffe och planerade morgondagens fiske. Vi startade dagen med att fiska av djupkanterna som brukar leverera fisk men utan resultat. Vi sökte oss längre ner i ån där vi också började hitta fisken. Jag lyckades peta upp några snipor innan Leo plockade sin första. En helt klart godkänd fisk.

På söndag bestämde vi oss för att cityfiska i gavleån efter öring och gös. Riktigt kalasväder var det men inga öringar vela se ovansidan. Efter ett antal koppar kaffe gick vi ner till stan och plockade några gösar. Ett väldigt roligt fiske med mycket fisk, synd att storleken på gösarna är som den är bara. Thomas som vi stötte på längs ån lyckades även lura upp en öring, roligt dubbelhugg.

Dagen efter fortsatte vi med streetfisket men denna gång var det inte lika roligt då jag blev helt utfiskat av Leo. Det kan jag dock ta han är ändå uppvuxen vid denna å och har spenderat ett antal timmar här.

/Mårten

Det var plusgrader ute och vi såg fram emot en skön dag ute på isen. Mårten hämtade upp mig klockan 05:45 och vi rullade mot fiskevattnet, med höga förhoppningar. Vi visste att det fanns chans för stor fisk och vi spekulerade lite hur vi skulle sätta ut spöna. Efter mycket skitsnack och skämt hit och dit var alla spön ute. Mårten satte sig på sin stol, jag lade mig på avkrokningsmattan och vi båda plockade fram lite frukost. Morgonen började segt och vi pratade om att det kanske bara är de större fiskarna som äter idag, vilket gjorde att förhoppningarna höjdes.

Den första vippan som står upp och vevar i luften är min så jag springer fram och nitar ett mothugg. Det jag får till svar är några små knyck och upp ur hålet kommer en tvåkilosgädda. Inte riktigt den fisken vi ville ha men det kan ju bara gå bättre nu. På med en ny mört och sen lade jag mig på avkrokningsmattan igen. Det tar inte lång tid innan det hugger på nästa spö, vilket också är mitt så jag springer fram och mothugget känns likadan på denna och jag ropar till Mårten, som ligger på isen och kravlar sig upp att det är en liten fisk. Då jag fått in ett par meter lina så börjar fisken bete sig annorlunda. Den blir tyngre och spöt böjer sig mer. När Mårten väl är framme så har fisken fått rusa en eller två gånger och han tar ett gälgrepp på den. Han lyfter upp en grov men kort fisk. Vi mäter den till exakt 100 centimeter och den vägs till 6,6 kilo. Några snabba bilder sen får den simma tillbaka.

6,66,6 kg – 100 cm

Jag plockar 4 fiskar och frågar Mårten lite kaxigt om han skulle lämna alla fiskar åt mig. Det var några ord som jag snart skulle få ångra. Efter detta missar vi någon fisk och Mårten börjar plocka lite fisk. När han har plockar 3 fiskar så är jag fortfarande lite kaxig med att han bara plockar dem små fiskarna. ”Vänta bara så tar jag en till supersize snart” svarar han självsäkert. De orden får mig lite ställd och inser att det faktiskt är fullt möjligt att någon av oss gör det.

Regnet hade öst ner under dagen och det började bli blött nästan överallt. Mårten håller uppe vårat humör genom att säga att det alltid är på eftermiddagen de stora kommer fram och som vanligt med ismete var det bara att vänta och se.

En vippa som har varit stilla under hela dagen, med ett spö som är tacklad med en abborre plingar helt plötsligt till. Det är Mårtens spö och han springer dit. Jag får gå tillbaka till campen och börjar lugnt plocka fram tången och en ny mört. När jag ser honom göra mothugg sen ett bra böj på spöt och då han kollar mot mig bestämmer jag även att ta med vågsäck och avkrokningsmatta. Väl framme vid hålet är Mårten fortfarande osäker på storleken då den hade gjort någon enstaka rusning men mest hade stått helt stilla. När den närmade sig hålet stod jag redo för att ta gälgrepp på den och när jag kollar ner i hålet ser jag ett monster. Jag vågade inte riktigt spekulera om någon vikt men var helt säker på att det skrek 10++ om denna fisken. När jag väl får tag i fisken och tar ett stabilt gälgrepp ber jag Mårten släppa sitt spö och ta fram telefonen för att filma. Jag visste att detta ville han minnas länge. Jag håller i den stora fisken nere i hålet och telefonen är framme och filmar bara sekunder efter att jag sagt det. Då börjar jag lyfta fisken och vi får se en brutalt stor fisk. Den är lång och otroligt grov. Alla tankar och känslor krockade på samma gång och man fick inte ur sig vettiga meningar. Det kom mest skratt och lyckoskrik.
När fisken är uppe på mattan och en obligatorisk kram hade utdelats så ser jag att det fäller på mitt spö en bit bort som var tacklad med en 50 centimeters gädda. Mårten öser vatten på fisken och börjar kroka av den samtidigt som jag springer bort mot spöt. Det bokstavligt talat flyger ut lina från rullen och jag sätter mothugget. Jag känner en grym tyngd och spöt böjer sig mer och mer. När jag fått kontakt med fisken så försvinner allt, den hade antagligen inte krokats ordentligt för när det verkligen var som tyngst så släpper allt. Jag får ut en svordom och slänger spöt på isen innan jag springer tillbaka mot Mårten som fortfarande öser vatten på gäddan.

När vi mätt denna gäddan inser vi att Mårten har slagit sitt tidigare längdpb på 126 centimeter. Gäddan är 1 centimeter längre, så en 127 centimeter grov värmlandsgädda ligger framför oss på avkrokningsmattan. Fisken läggs i en IKEAkasse och supersamsonvågen åker fram. När vi hänger kassen på vågen och börjar lyfta ser vi hur siffrorna snabbt blir högre och högre. Det är många som frågat och trott att det Mårtens fisk var den 15+ fisken som landades för ett tag sen här i Värmland. Vi kan meddela om att det inte är samma fisk och siffrorna på vågen stannar på de helt fantastiska numret 14,86.

Mårten hade alltså precis fått en gädda på 14,86 kilo, fördelat på 127 centimeter. En riktig drömgädda som precis hade fått simma tillbaka. Allt kändes så overkligt, vi var tvungna att kolla genom bilderna flera gånger för att faktiskt förstå vad som precis hade hänt.

mårten2
mårten3
mårten1

Jag vill passa på att avsluta inlägget med ett stort grattis till Mårten som precis fångat en helt galen fisk. Det var otroligt att få se den komma upp ur hålet. Detta är verkligen en drömgädda.

Nu är det bara för er att dra ut och nöta på! // Rasmus